Czego nie możesz wymagać od przewoźnika?

Obowiązki kuriera - temat, który dla wielu z nas jest bardzo problematyczny i niejasny. Zastanawiasz się, czego możesz wymagać od kuriera? Czy działania podejmowane przez przewoźnika leżą w gestii jego obowiązków? Jeśli zastanawiasz się nad szeregiem pytań związanych z przesyłkami kurierskimi i robisz zakupy online, serdecznie zapraszamy do lektury!

 

Kupowanie online to jeden z najprzyjemniejszych sposobów na inwestowanie swoich pieniędzy w potrzebny sprzęt i przedmioty. Oczywiście, kiedy świeżo zakupiony produkt oddajemy w ręce firmy transportowej liczmy na możliwie najwyższą jakość usług, jakie zostaną nam zaproponowane. Jak się jednak okazuje, nie wszystkie wymagania, które stawiamy kurierowi należą do jego podstawowych obowiązków. Za niektóre z nich musimy uiścić dodatkową opłatę.

 

Wielu kupujących jest oburzonych kiedy kurier odmawia im wniesienia paczki pod same drzwi mieszkania lub pojawia się bez wcześniejszego zapowiedzenia telefonem, czy wiadomością. Jak się jednak okazuje, kurier wcale nie musi tego robić! Poznaj elementy, które leżą w podstawowych obowiązkach kuriera! Czego naprawdę możesz wymagać od pracownika firmy przewozowej, a które z podejmowanych przez niego działań są przejawem życzliwości?

 

Odmowa dostarczenia przesyłki pod drzwi

Obecne możliwości są na tyle różnorodne, że jesteśmy w stanie zamówić nawet całe wyposażenie do naszego mieszkania zdalnie. Warto uzmysłowić sobie jednak, że kurier nie ma obowiązku wniesienia ciężkich paczek. Jeśli pracownik firmy odmówi wniesienia paczki jego działanie może okazać się potwierdzone prawnie.

 

W ramach przepisów, kiedy waga paczki przekracza 30kg kurier może nie dostarczyć przesyłki pod same drzwi. W takiej sytuacji bez względu na to, czy klientowi podoba się taka decyzja, czy też nie, ma prawo wypakować przesyłkę w miejscu zaparkowania pojazdu. Wówczas, w gestii odbiorcy leży aspekt przetransportowania paczki pod drzwi mieszkania. Niektórzy kurierzy dobrowolnie decydują się na pomoc z wniesieniem przesyłki. Jeśli jednak, nie chcesz liczyć na dodatkową życzliwość i uprzejmość pracownika, usługa wniesienia paczki powyżej 30kg może zostać dodatkowo wykupiona.

 

Nie masz możliwości wniesienia paczki samodzielnie i przykra niespodzianka w trakcie odbioru nie jest najlepszym rozwiązaniem? Dostarczenie niestandardowych przesyłek wymaga wózka lub innych narzędzi. Wszystkie informacje związane z wykupieniem dodatkowej usługi znajdziesz w regulaminie.

Kurier nie musi mieć przy sobie gotówki

Osoba, która odbiera paczkę nie powinna zapominać o swoich obowiązkach. Jeśli wybierasz formę płatności za pobraniem, warto postarać się o odliczoną wartość zamówienia. Coraz częstszą alternatywą dla tradycyjnych form płatności są terminale płatnicze. Niemniej, bardzo dobrą praktyką, która znacznie ułatwia wykonywanie obowiązków kuriera i sprawne otrzymanie przesyłki będzie zadbanie o odliczoną kwotę. Jeśli tak się nie stanie, odebranie paczki może okazać się niemożliwe.

Zapowiedzenie się kuriera

Odbiorcy paczek bardzo często wyrażają swoje niezadowolenie w związku z brakiem powiadomienia o planowanej próbie doręczenia. Klienci mylnie uważają, że obowiązkiem pracownika firmy przewozowej jest potwierdzenie, że dana godzina na dostawę będzie odpowiednia. Nic bardziej mylnego! Podobnie jak z dostarczeniem przesyłek niestandardowych, zapowiadanie się przez kuriera to wyłącznie jego dobra inicjatywa. Trudno wymagać od osoby kierującej samochodem dostawczym, aby każdego z odbiorców informował o swoim przybyciu. Harmonogram dnia pracy kuriera ma umożliwić dostarczenie około 100 paczek. Zanim kolejny raz, jako odbiorca paczki zdenerwujesz się na brak informacji o przybyciu kuriera pamiętaj o jego podstawowych obowiązkach. Nawet jeśli pracujesz rano, firma kurierska umożliwia korzystanie z niestandardowych godzin doręczenia. W ten sposób, unikniesz konieczności rezygnowania ze swoich zawodowych obowiązków i odpowiednio zaplanujesz czas w trakcie dnia. Pamiętaj, że Twoje dodatkowe wymagania muszą zostać uwzględnione już w trakcie wypełniania formularza u przewoźnika.

Sprawdzanie zamówienia w obecności kuriera

W szczególności, gdy w grę wchodzą wartościowe przesyłki, możemy spotkać się z promowaniem takiej praktyki przez sprzedawców. Co ciekawe, polskie prawo przewozowe nie jest w tej kwestii jednoznaczne. Czy rzeczywiście kurier musi poczekać, aż sprawdzimy towar i zawartość paczki? Pracownik firmy kurierskiej ma obowiązek otworzyć paczkę, gdy klient wskaże uszkodzenia mechaniczne i poprosi o sprawdzenie zawartości. Niemniej jednak, prośba ta musi być zgłoszona jeszcze przed podpisaniem potwierdzenia odbioru. Po podpisaniu potwierdzenia odbioru paczki rola kuriera jest zakończona. Dlatego też, nie ma on obowiązku pozostawać z odbiorcą aż do sprawdzenia paczki. W takie sytuacji, jedynym rozwiązaniem jest zgłoszenie reklamacji.

 

Znaj prawa i obowiązki

Obowiązki i prawa kuriera oraz klienta firmy przewozowej wciąż budzą wiele kontrowersji. Prawo nie reguluje wielu kwestii związanych z dostarczaniem przesyłek, co jest dużym utrudnieniem dla obojga ze stron. Niestety, częstym błędem jest brak znajomości obowiązków i praw kurierów. Obwinianie pracownika firmy za uszkodzenie przesyłki, brak kontaktu, czy przedłużony czas dostawy to nienajlepsze wyjście. Jeśli często korzystasz z usług firm transportowych sprawdź, czy Twoje pretensje naprawdę mają prawo bytu. Znajomość praw i obowiązków kuriera i klienta sprawi, że spotkania związane z doręczeniem przesyłki na którą oczekujesz staną się znacznie przyjemniejsze i nie będą przykrym obowiązkiem.



Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. OK, rozumiem